شیعه شناسی

آنچه درباره شیعه باید دانست

شیعه شناسی

آنچه درباره شیعه باید دانست

پاسخ به کتاب «سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد»

مدتها بود که برخی از وهابیون و اهل تسنن دست به دامان سؤالاتی شده بودند که می پنداشتند سؤالاتی بی پاسخ است و شیعیان در برابر آن درمانده هستند و این سؤالات را از کتابی بنام سؤالاتی که باعث هدایت جوانان شیعه شد، انتخاب نموده بودند. دوستان در سایت های مختلف اینترنتی سعی نمودند تا پاسخ این سؤالات را به صورت جسته و گریخته بدهند؛ تا آنکه چندی پیش کتابی به دستم رسید که در آن کلیه سؤالات این کتاب توسط نویسنده ای فاضل بنام محمد طبرسی پاسخ داده شده است. لذا بد ندیدم که پاسخ این سؤالات را در تالار گفتمان پخش نیز قرار دهم، تا هم دوستان بتوانند از آن استفاده کنند و هم وهابیون و اهل تسنن بدانند که چه سؤالات مضحکی انتخاب شده است. سعی می کنیم که هر روز یک سؤال و پاسخ را در تالار گفتمان قرار دهیم.

سؤال اول
امیر مؤمنان علی(ع) دختر خود ام کلثوم را به عقد عمربن الخطاب در آورده. این نشانه ی حسن روابط است.
پاسخ
تزویج ام کلثوم به عمر بن خطاب یک مسأله تاریخی اختلافی است که هرگز نمی توان بر چنین مسأله ای تکیه کرد و نشانه ی آن این است که این قطعه ی تاریخی به صورت های متناقض نقل شده است که نمی توان به آنها اعتماد کرد، مانند:
1- علی(ع) او را به عقد عمر در آورد
2- این کار به وسیله ی عباس عموی علی صورت پذیرفت.
3- این کار از روی تهدید انجام گرفت.
4- عروسی صورت گرفت و عمر از او دارای فرزندی بنام «زید» شد.
5- خلیفه پیش از مراسم عروسی کشته شد.
6- زید نیز دارای فرزندی بود.
7- او کشته شد و وارثی نداشت.
8- او و مادرش در یک روز کشته شدند.
9- مادرش پس از وی زنده بود.
10- مهریه ی او چهل هزار درهم بود
11- مهریه او چهار هزار درهم بود.
12- مهریه او پانصد درهم بود.
این اختلافها شک و تردید را در ذهن انسان زنده کرده و اصل تزویج او را زیر سؤال می برد.(1)
فرض کنیم که این ازدواج رخ داده باشد؛ با توجه به مطالب زیر هرگز نمی توان گفت این تزویج از روی طیب نفس و طوع رغبت بوده است. زیرا:
1- شکی نیست که روابط خاندان رسالت با خلیفه ی وقت کاملاً تیره و تار بود و یورش به خانه ی وحی و هتک حرمت دختر گرامی پیامبر(ص) چیزی نیست که بتوان آن را انکار نمود. چون مدارک معتبر آن را ثابت می کند.(2)
2- عمر مردی خشن و تندخو بود، هنگامی که خلیفه اول او را به خلافت برگزید، گروهی از صحابه به این امر اعتراض کردند و گفتند: یک فرد خشن و تند خو را بر ما مسلط کردی؟(3)
3- بری می نویسد: خلیفه، نخست از دختر ابوبکر بنام ام کلثوم خواستگاری کرد، ولی دختر ابوبکر به خاطر تندی اخلاق خلیفه دست رد به این خواستگاری زد.(4)
بنابراین نمی توان این ازدواج را نشانه ی حسن روابط دانست.
اگر واقعاً ازدواج نشانه ی همبستگی فکری و حسن روابط باشد، پس باید گفت ازدواج پیامبر(ص) با ام حبیبه دختر ابی سفیان نشانه ی همفکری پیامبر(ص) با این مرد بود، مردی که جنگ های خونینی را علیه اسلام به راه انداخت، و دست او در جنگ احد و جنگ احزاب کاملاً مشهو است و باز و پیامبر اکرم(ص) با دختر حیّی بن اخطب بنام صفیه ازدواج کرد، آیا این نشانه ی همفکری است؟
ناگفته نماند علما و دانشمندان شیعه، رساله های متعدد در نقد این رویداد تارخی نوشته اند و علاقه مندان می توانند به کتاب «راهنمای حقیقت» مراجعه بفرمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد